ANTONIO GARCIA PICAZO (140 m ED-) al Plec del Llibre Inferior de Montserrat, amb en Josep Climent i en Pau Tomé… o bé com convertir en satisfaccions categòriques les incerteses més pregones

➪ Ressenya imprimible en PDF
AGPDiumenge 22 d’octubre de 2017. Si mai repetiu aquesta via i, quan hi estigueu embarcats, l’escassetat, precarietat, mimetisme i rovell dels seus burins us plantegen dubtes existencials d’una certa envergadura, reteniu-ne a la memòria aquesta perplexitat. Molt probablement, haureu assolit un estat d’esperit proper a l’experimentat per l’Antonio aquell inspirat dia de Sants Innocents, d’ara fa trenta tres anys, quan va tenir l’encert, i la gosadia, d’obrir-la en la més estricta intimitat. En acabat, bo i llegint les febleses de la roca, solqueu-ne el seus tresors més preuats, amarant-vos de la intensitat i el misticisme d’aquests instants efímers. Poques vegades haureu estat tan a prop de l’harmonia.

L‘«AGP» no és lògica, ni d’una gran bellesa. S’entossudeix, això sí, a anar pel bell mig d’aquest bonic pany de paret, del més modest del Plecs del Llibre. I ho aconsegueix amb mestria, sense emprar, més enllà de l’estrictament necessari, l’ús de les expansions que s’estilaven a l’època. Parafrasejant a en Joan Asín: un via curta, però intensa, que no et deixa indiferent… Gens ni mica!

Resumint, aquesta és d’aquell tipus de vies que algun dia acabes fent si t’acombaies amb escaladors de la talla d’en Pau i d’en Josep, perquè les altres ―les clàssiques, les més «normals»…―, ja fa temps que les van tatxar totes.

LA VIA

1er. Llarg. 25 m 6b. Inici a la vertical d’un doble burí, situat a uns 4 m del terra. Aquests primers metres, que són de lliure molt difícil, es poden «trampejar» aprofitant l’alzina que hi ha a la dreta. Les dificultats obligades comencen a la sortida del tercer burí, i consisteixen a fer una ziga-zaga, primer amb tendència a l’esquerra per abastar un espit i, en acabat, flanquejant cap a la dreta fins a xapar un altre doble burí. A partir d’aquí, seguir recte amunt per terreny més senzill. Llarg mantingut.

2on. Llarg. 30 m 6a/Ae. Entrada de placa fina que condueix a un desplom equipat. Per entrar a la reunió, cal fer una exigent sortida en lliure. Llarg entretingut.

3er. Llarg. 20 m V/Ae. Sortida a mà dreta, fins a l’alçada d’un plom que ajuda a superar el sostre que ens barra el pas. Seguir amb tendència a l’esquerra, amb passos combinats i força «aire» entre expansions. Hi ha un pas llarg entre burins, a on es pot fer servir un ganxo o bé encintar un merlet. Reunió en una balma. Llarg exposat.

4art. Llarg. 25 m 6b/Ae). Inici per la dreta, a trobar unes expansions que permeten superar una panxa. A partir d’aquí, i fins a la reunió, escalada combinada de notable dificultat. Llarg més difícil que l’anterior, però més equipat. Reunió en una altra balma.

5è. Llarg. 40 m V+/Ae. Seguint la mateixa tònica que en els dos llargs anteriors, sortir cap a la dreta a xapar una primera expansió de la que poder-se superar. El tram que ve a continuació és el més exposat de la via: quinze metres, ben bons, de navegació fins al peu d’una fissura (passos de IV+/ Vè protegits per assegurances testimonials), a on cal afinar bé el sentit de l’orientació i, al final, fotre-hi més «morro» que altra cosa. Per acabar-ho d’adobar, la fissura en qüestió està força podrida; encara sort que és deixa protegir. En quan a la reunió al cim del Plec, també n’hi ha per sucar-hi pa: en un reduït espai de roca solta, una única savina… de consistència més aviat dubtosa. La cirereta dels pastís!

Aproximació: Des de l’aparcament de Santa Cecília, seguir en direcció a Can Massana durant uns tres-cents metres, abans de prendre el camí de la Canal de la Llum. Arribats al coll (uns 40′), baixar pel Torrent del Migdia durant uns 12′ més, fins a l’amplia Balma dels Plecs del Llibre. Al davant mateix, puja la canal que hem de seguir. 1h 10′.

Una altra opció és fer-ho pel sud, seguint el Camí dels Francesos (entre Can Jorba i la Vinya Nova), i baixant al Torrent del Migdia un cop passat Coll Musset. 1h molt justa.

Descens: Desgrimpar uns 7 o 8 metres fins al coll entre els Plecs Inferior i Superior. A continuació, aprofitant una reunió de la «Trilogy», fer un ràpel d’uns 50 m cap al nord. Seguir baixant per la canal, flanquejant després pel peu del Montgròs, fins a trobar el camí marcat que, de bell nou, duu al coll i a la Canal de la Llum.

Si hem vingut pel sud, baixar pel Torrent del Migdia, i remuntar el Coll Musset (l’Ajaguda), abans de baixar, pel Camí dels Francesos, a la Vinya Nova o a Can Jorba.

Horari: entre 4 i 5 hores.